در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 14 مرداد 1396، ساعت 07:43

کتاب خوانی

خلاصه مطلب

الف) عوامل خانوادگی:

خانواده اولین و مهمترین آموزشگاه محسوب می شود و روش آموزشی و تربیتی حاکم بر آن، نقش اثربخش و ماندگاری را در وجود فرزندان به یادگار خواهدگذاشت. کیفیت آموزش ها در خانواده همواره باعث پویایی و حرکت در مُترَبی خواهدشد.

این عوامل می توانند در شکوفایی حس کتاب خوانی در فرزندان مؤثر باشد:

1- خانوادۀ کتاب خوان و علاقه مند به مطالعه، فرزندانی به مراتب علاقه مند و مشتاق تر به کتاب تربیت می کند. پس پدر و مادر، خود اولین الگوی مطالعه محسوب می شوند.

2- پیشنهاد می شود گاهی پس از مطالعۀ کتاب توسط خود یا فرزندانمان در جمع خانواده، دست به بازگوکردن خلاصه ای از مطالب مفید و مؤثر آن بزنیم و بازخورد مثبت آن را مشاهده کنیم.

3- گاهی کتابی با موضوع جذاب و مورد علاقۀ فرزندانمان را به آن ها هدیه بدهیم.

4- با راه اندازی کتاب خانه کوچکی در خانه، شیوۀ نگهداری و استفادۀ صحیح از کتاب را به فرزندانمان بیاموزیم.

ب) عوامل فردی:

عوامل فردی، دلایلی هستند که موجب می شوند فردی با توجه به شرایط، موقعیت ها و یا تصورات و عادت های خود رغبت بیشتری به مطالعه پیداکند از جمله این عوامل عبارتند از:

1- ایجاد علاقه و انگیزۀ درونی در دانش آموزان با اتخاذ شیوه های مناسب.

2- آگاهی بخشی مناسب، آموزش کاربردی و اثرگذار برای دانش آموزان در ارتباط با شیوه های صحیح و مناسب مطالعه.

3- درونی کردن ارزش و اهمیت مطالعه، کتاب خوانی و فضیلت دانش.

ج) عوامل اجتماعی و محیطی:

توجه به ایجاد محیطی با نشاط و انگیزش بخش که در آن کتاب و کتاب خوانی ودانایی، مهم ترین سرمایۀ اجتماعی انسان قلمدادشود و قهرمانان بزرگ عرصۀ نویسندگی و کتاب خوانی به عنوان الگوهای برتر معرفی می شوند. این امر می تواند اثر بسیار مهمی در ایجاد هویت ملی ما در زمینه کتاب خوانی ایجادکند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1- تلاش در جهت فرهنگ سازی و ایجاد الگوهای مناسب مطالعه.

2- اعتلابخشی و تقویت جایگاه علما، شعرا، نویسندگان و فعالین عرصۀ نشر کتاب در جامعه و پاس داشت ارزش آنان.

3- عبور از دیگر سرگرمی های ارتباطی و ایجاد زیرساخت مناسب جهت جذابیت بخشی به مطالعۀ کتاب.

4- توسعه و تقویت کتاب فروشی ها و ایجاد جذابیت در کتاب فروشی ها و همچنین کمک به ساخت و تجهیز کتاب خانه های عمومی.

د) عوامل نظام آموزشی و کتاب های درسی:

نظام آموزشی و مدارس ما سهم عمده ای در ایجاد بستر علاقه و عادت به مطالعه در میان دانش آموزان ایفامی کند. از جمله عوامل اثرگذار آن عبارتند از:

1- ایجاد محیطی مناسب، آرام، جذاب در مدرسه به عنوان کتاب خانه و همچنین بهره گیری از کتاب های نو، تمیز و به روز در تجهیز کتابخانه.

2- برگزاری نمایشگاه کتاب در مدرسه و ارائۀ کتب مرتبط، جذاب و مورد علاقۀ دانش آموزان و تشویق آن ها به خرید و استفاده از کتاب.

3- ارائه و آموزش روش های مطلوب مطالعۀ مؤثر برای دانش آموزان و تشویق آن ها به مطالعۀ کارآمد در زمان و مکان مناسب و تبدیل این آموزه ها به عادتی روزمره.

4- برگزاری مسابقات متنوع و جذاب به همراه تشویق و اهدای جوایز به دانش آموزان.

5- تدوین کتاب های آموزشی و درسی دانش آموزان بر اساس اصل جذابیت وکیفیت.

6- کاهش حجم کتب درسی و ارائۀ تکالیف کاربردی جهت ثمر بخشی به مطالعۀ بیرونی دانش آموزان.

7- راهنمایی و ترغیب دانش آموزان به منظور این که توجه کمتری به کتاب های آموزشی، کمک درسی و یا جزوات مؤسسات و مراکز غیر معتبر داشته باشند.

8- فاصله گرفتن نظام آموزشی و مدارس از آزمون های چهارگزینه ای و کنکوری و اعتباربخشی به مطالعۀ سازنده و اثربخش در یادگیری مؤثر دانش آموزان.

در پایان امید است، با ارتباط سازنده و مفید والدین گرامی و اولیای مدارس، بتوانیم در راستای تولید زیرساخت مناسب به منظور فرهنگ سازی مطلوب در جهت ایجاد علاقه بیشتر دانش آموزان به عرصۀ کتاب و کتاب خوانی نقشی کارآمد ایفاکنیم.

 

مهارت های زندگی:

« شکل دادن به زندگی از درون تا بیرون »

مهارت دوم=مهارت توانایی همدلی:

توانایی همدلی یعنی قابلیت شناخت احساسات دیگران؛ توانایی همدلی یعنی اینکهفرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد ، درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا انسان های دیگر وقتی که با ما متفاوت هستند را بپذیریم و به آن ها احترام بگذاریم.

hamdeli

کسانی که همدلی بیشتری دارند:

۱- به دیگران علاقمندند.

۲- افراد مختلف را تحمل می کنند.

۳- پرخاشگری کمتری دارند.

۴- دوست داشتنی ترند.

مهارت همدلی، روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجار رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.

همدلی بر پایه خودآگاهی بنا می شود. هر قدر نسبت به احساسات خودمان گشاده تر باشیم، در دریافتن احساسات دیگران ماهرتر خواهیم بود.

افراد مبتلا به ناهمدلی ، که هیچ ایده ای در باره احساسات خودشان ندارند؛ وقتی به شناخت احساسات دیگری می رسند کاملاً عاجز می شوند. گویی از نظر عاطفی نفوذ ناپذیرند. این افراد به پیام ها و رشته های عاطفی که از خلال کلمه ها و اعمال افراد به بیرون تراوش می کند ؛ ( لحن بیان یا تغییر در حالت های چهره ، سکوتی گویا ، لغزشی افشاگر ) هیچ توجهی نمی کنند.

خاطراتی از  همدلی و ناهمدلی:

خاطرات خود را مرور کنید و مواردی که از دیگران انتظار همدلی داشته اید را بنویسید. احساسات خود را در آن شرایط بیان کنید و اینکه چه کسانی با شما همدلی کرده اند و آن ها چه ویژگی هایی داشته اند.

اجزای مهارت خودآگاهی:

۱- علاقه داشتن به دیگران

۲- تحمل افراد مختلف

۳- رفتار بین فردی همراه با پرخاشگری کمتر

۴- دوست داشتنی تر شدن (دوستیابی)

۵- احترام قائل شدن برای دیگران

کمیته آموزشی و مشاوره پیشگامان ایران

کتاب خوانی

ویراستار مدرسه
عمومی
14 مرداد 1396۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

الف) عوامل خانوادگی:

خانواده اولین و مهمترین آموزشگاه محسوب می شود و روش آموزشی و تربیتی حاکم بر آن، نقش اثربخش و ماندگاری را در وجود فرزندان به یادگار خواهدگذاشت. کیفیت آموزش ها در خانواده همواره باعث پویایی و حرکت در مُترَبی خواهدشد.

این عوامل می توانند در شکوفایی حس کتاب خوانی در فرزندان مؤثر باشد:

1- خانوادۀ کتاب خوان و علاقه مند به مطالعه، فرزندانی به مراتب علاقه مند و مشتاق تر به کتاب تربیت می کند. پس پدر و مادر، خود اولین الگوی مطالعه محسوب می شوند.

2- پیشنهاد می شود گاهی پس از مطالعۀ کتاب توسط خود یا فرزندانمان در جمع خانواده، دست به بازگوکردن خلاصه ای از مطالب مفید و مؤثر آن بزنیم و بازخورد مثبت آن را مشاهده کنیم.

3- گاهی کتابی با موضوع جذاب و مورد علاقۀ فرزندانمان را به آن ها هدیه بدهیم.

4- با راه اندازی کتاب خانه کوچکی در خانه، شیوۀ نگهداری و استفادۀ صحیح از کتاب را به فرزندانمان بیاموزیم.

ب) عوامل فردی:

عوامل فردی، دلایلی هستند که موجب می شوند فردی با توجه به شرایط، موقعیت ها و یا تصورات و عادت های خود رغبت بیشتری به مطالعه پیداکند از جمله این عوامل عبارتند از:

1- ایجاد علاقه و انگیزۀ درونی در دانش آموزان با اتخاذ شیوه های مناسب.

2- آگاهی بخشی مناسب، آموزش کاربردی و اثرگذار برای دانش آموزان در ارتباط با شیوه های صحیح و مناسب مطالعه.

3- درونی کردن ارزش و اهمیت مطالعه، کتاب خوانی و فضیلت دانش.

ج) عوامل اجتماعی و محیطی:

توجه به ایجاد محیطی با نشاط و انگیزش بخش که در آن کتاب و کتاب خوانی ودانایی، مهم ترین سرمایۀ اجتماعی انسان قلمدادشود و قهرمانان بزرگ عرصۀ نویسندگی و کتاب خوانی به عنوان الگوهای برتر معرفی می شوند. این امر می تواند اثر بسیار مهمی در ایجاد هویت ملی ما در زمینه کتاب خوانی ایجادکند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1- تلاش در جهت فرهنگ سازی و ایجاد الگوهای مناسب مطالعه.

2- اعتلابخشی و تقویت جایگاه علما، شعرا، نویسندگان و فعالین عرصۀ نشر کتاب در جامعه و پاس داشت ارزش آنان.

3- عبور از دیگر سرگرمی های ارتباطی و ایجاد زیرساخت مناسب جهت جذابیت بخشی به مطالعۀ کتاب.

4- توسعه و تقویت کتاب فروشی ها و ایجاد جذابیت در کتاب فروشی ها و همچنین کمک به ساخت و تجهیز کتاب خانه های عمومی.

د) عوامل نظام آموزشی و کتاب های درسی:

نظام آموزشی و مدارس ما سهم عمده ای در ایجاد بستر علاقه و عادت به مطالعه در میان دانش آموزان ایفامی کند. از جمله عوامل اثرگذار آن عبارتند از:

1- ایجاد محیطی مناسب، آرام، جذاب در مدرسه به عنوان کتاب خانه و همچنین بهره گیری از کتاب های نو، تمیز و به روز در تجهیز کتابخانه.

2- برگزاری نمایشگاه کتاب در مدرسه و ارائۀ کتب مرتبط، جذاب و مورد علاقۀ دانش آموزان و تشویق آن ها به خرید و استفاده از کتاب.

3- ارائه و آموزش روش های مطلوب مطالعۀ مؤثر برای دانش آموزان و تشویق آن ها به مطالعۀ کارآمد در زمان و مکان مناسب و تبدیل این آموزه ها به عادتی روزمره.

4- برگزاری مسابقات متنوع و جذاب به همراه تشویق و اهدای جوایز به دانش آموزان.

5- تدوین کتاب های آموزشی و درسی دانش آموزان بر اساس اصل جذابیت وکیفیت.

6- کاهش حجم کتب درسی و ارائۀ تکالیف کاربردی جهت ثمر بخشی به مطالعۀ بیرونی دانش آموزان.

7- راهنمایی و ترغیب دانش آموزان به منظور این که توجه کمتری به کتاب های آموزشی، کمک درسی و یا جزوات مؤسسات و مراکز غیر معتبر داشته باشند.

8- فاصله گرفتن نظام آموزشی و مدارس از آزمون های چهارگزینه ای و کنکوری و اعتباربخشی به مطالعۀ سازنده و اثربخش در یادگیری مؤثر دانش آموزان.

در پایان امید است، با ارتباط سازنده و مفید والدین گرامی و اولیای مدارس، بتوانیم در راستای تولید زیرساخت مناسب به منظور فرهنگ سازی مطلوب در جهت ایجاد علاقه بیشتر دانش آموزان به عرصۀ کتاب و کتاب خوانی نقشی کارآمد ایفاکنیم.

 

مهارت های زندگی:

« شکل دادن به زندگی از درون تا بیرون »

مهارت دوم=مهارت توانایی همدلی:

توانایی همدلی یعنی قابلیت شناخت احساسات دیگران؛ توانایی همدلی یعنی اینکهفرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد ، درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا انسان های دیگر وقتی که با ما متفاوت هستند را بپذیریم و به آن ها احترام بگذاریم.

hamdeli

کسانی که همدلی بیشتری دارند:

۱- به دیگران علاقمندند.

۲- افراد مختلف را تحمل می کنند.

۳- پرخاشگری کمتری دارند.

۴- دوست داشتنی ترند.

مهارت همدلی، روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجار رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.

همدلی بر پایه خودآگاهی بنا می شود. هر قدر نسبت به احساسات خودمان گشاده تر باشیم، در دریافتن احساسات دیگران ماهرتر خواهیم بود.

افراد مبتلا به ناهمدلی ، که هیچ ایده ای در باره احساسات خودشان ندارند؛ وقتی به شناخت احساسات دیگری می رسند کاملاً عاجز می شوند. گویی از نظر عاطفی نفوذ ناپذیرند. این افراد به پیام ها و رشته های عاطفی که از خلال کلمه ها و اعمال افراد به بیرون تراوش می کند ؛ ( لحن بیان یا تغییر در حالت های چهره ، سکوتی گویا ، لغزشی افشاگر ) هیچ توجهی نمی کنند.

خاطراتی از  همدلی و ناهمدلی:

خاطرات خود را مرور کنید و مواردی که از دیگران انتظار همدلی داشته اید را بنویسید. احساسات خود را در آن شرایط بیان کنید و اینکه چه کسانی با شما همدلی کرده اند و آن ها چه ویژگی هایی داشته اند.

اجزای مهارت خودآگاهی:

۱- علاقه داشتن به دیگران

۲- تحمل افراد مختلف

۳- رفتار بین فردی همراه با پرخاشگری کمتر

۴- دوست داشتنی تر شدن (دوستیابی)

۵- احترام قائل شدن برای دیگران

کمیته آموزشی و مشاوره پیشگامان ایران